16 grudnia 2015

Depresja zimowa

Depesja sezonowa - sezonowe zaburzenia nastroju

Uwaga - Zespół Sezonowego Zaburzenia Nastroju dotyka bardzo wiele osób, nawet 30 % do 40 % ludzi cierpi z tego powodu.

Podstawowe objawy depresji sezonowej.

Odczuwalne pogorszenie samopoczucia psychicznego i nasilenie takich emocji jak smutek, niepokój przygnebienie. Wycofanie się z codziennych aktywności, apatia i izolacja od otoczenia. Pojawiają się zaburzenia lękowe - rozdrażnienie - trudności w podejmowaniu nawet prostych decyzji. Trudności w procesach poznawczych, czyli nauka koncentracja i pamięć. Nieleczona depresja sezonowa może potegować nastrój depresyjny u osób z taka tendencją i prowadzić do poważnych zaburzeń depresyjnych - nawet mysli samobójczych.

Jak zabobiegać i leczyć objawy depresji sezonowej.

Ponieważ główną przyczyną choroby jest brak lub niedobór światła, zapobieganie i leczenie polega na codziennym przyjmowaniu odpowiedniej dawki bardzo jasnego światła. W miesiącach jesienno-zimowych umożliwiają to lampy do światłoterapii. Aby złagodzić symptomy depresji sezonowej wystarczą sesje trwające 60 minut dziennie lub więcej. Terapia skutkuje w 85 proc. przypadków i zwykle przynosi efekty po 3-5 dniach. Preferowane natężenie światła wynosi 10 000 luksów. Warto zauważyć że światło na słonecznej plaży ma więcej niż 100 000 luxów więc ponad 10 razy więcej.

Czy muszę bezczynnie tkwić z twarzą przy lampie ?

Nie. Skuteczna terapia wymaga jedynie, aby światło padało na oczy. Wzrok użytkownika może być skierowany gdziekolwiek. Dlatego w czasie sesji możemy swobodnie , oglądać telewizję, czytać, jeść ,korzystać z komputera, pracować itd. Przez cały czas należy pilnować, aby światło padało na nasze oczy. Poza tym nie powinniśmy odsuwać się od lampy na odległość dalszą od zalecanej przez producenta. Im dalej od lampy tym stosujemy dłuższy czas świecenia. Nie można przedawkować światłotwerapii oraz nie ma ona żadnych skutków ubocznych - przecież słoneczny i jasny dzień nikomu nie szkodzi.

Kiedy rozpocząć terapię ?

Im szybciej, tym lepiej. Najlepiej zaczynać od października kiedy dni stają się krótsze. Lekarze zalecają profilaktyczne naświetlanie jeszcze przed pojawieniem się pierwszych symptomów. Zamiast walczyć z objawami depresji sezonowej, postarajmy się do nie dopuścić do ich powstania.